söndag 26 juli 2015

Mön part four

Och för den som orkar; ännu mer från Mön!

Mannen noterade att det fanns cyklar på hotellet, de kunde vi låna helt gratis. Nu var det inte frågan om några räserhojar av värstingkvalitet, dessa spelade mer i divisionen knas-hojjar för modiga. 
Och det är ju vi, modiga. Far såg till att fördela passande cyklar till alla familjemedlemmar och en riktig cykelcirkus bröt ut på slottets parkering när vi trampade runt för att testa om den mustang vi tilldelats verkligen skulle bli en god följeslagare för dagen. Min cykel t ex vobblade  k.o.n.s.t.a.n.t. men jag vande mig konstigt nog.
När alla var nöjda (ehum, nåja) drog vi iväg på vår tur.

Mön är rätt cykelvänligt får man lov att säga. Det finns många småvägar att trampa på och folk (i bil) verkar införstådda med att det dyker upp cyklister både här och där. Vill man köra lite mtb-cykel kan man göra det på leder i bokskogarna. 
Vi tog några svängar in i bokskogen men cyklade också bland sädesfälten. Det blev en helt splendid dag och vi fick smak på det här med att cykla allihop, kidsen tyckte det var superkul!
Cykelcirkusen står för tillfället stilla. Något tekniskt ska fixas på någon hoj. 
Stiligt ju! Och i bakgrunden skymtar man entrén till Liselund slott. 
Är alla med? Jag vill ständigt hålla ihop flocken.
Mor cyklade sist och jagade på lilla såskoppen.
Lite nedförslut gör susen för humöret. 
Nu var ju min hoj "Sport Active" som den hette, inte någon MTB-hoj men ändå den som
var bäst lämpad för stigen i bokskogen. 
Pausbild.
Vi tog en fikapaus vid havet, så klart. 
On the road igen.
Look look! Sädesfälten!! 
Vår fantastiska kartläsare spaaaaanar ut över landskapet. Vi har just tvingat upp ungarna för ett "berg" ja, eller kulle då men 137 meter över havet är det. 
Rätt snyggt får man väl ändå lov att säga att det är i Danmark.
Skogen igen. Skog utan barr, lite coolt tycker jag det är.
Kommer ni idag eller....?! Hon gillar att ligga först. 
Det är så vackert att man vill skrika. Eller nåt. 
Posing.
Aldrig försitta ett tillfälle. 
Vinden i ryggen, nu trampar vi vidare.
Det blev kanske 4 mil på dessa knashojjar denna dag. 
Vi måste kolla in sädesfälten på nära håll.
Snyggaste allén vi cyklat i, det var Klintholm allé.
Värstingbondgården låg i ena änden. Rik, rik bonde.
Och innan vi trampar hem så tittar vi så klart på en megalitgrav.
alla bilder Nora

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för helt underbara semesterbilder och trevlig semesterberättelse!
(Det fick bli min belöning att läsa och njuta av bilderna, sedan jag betalat räkningarna.)
/Annika

Librarybeth sa...

Annika: :D bra - semesterbilder (med sol) är aldrig fel efter man kört räkningarna (det är så tröööökigt att man smällar av med räkningarna, och ändå har jag de flesta på autogiro, ändå tycker jag det är så trööökigt.)