måndag 13 april 2015

Spinoza.

Jag är inte riktigt klar med Budapest än så här kommer ytterligare verklighetsflykt.

Om du besöker nämnda stad; se till att ta dig tid att strosa runt i de judiska kvarteren!
Så fina!
Här ramlade jag över förutom vackra byggnader, Stora synagogan (Europas största?), utmärkta restauranger också tidernas bästa skäggspaning.

På en smal gata fanns nämligen en alldeles underbar och riktig barber shop där man skyltade med att fotografering var förbjuden och inga kvinnor (!). 
Nu kan man ju 1) blir sur över att man som kvinna diskriminerades men jag har inget skägg så äh, va tusan eller 2) förbittras över att man inte fick fota.

Jag vågade inte fota. 
Så här i efterhand önskar jag att jag gjort det för ute på gatan stod skäggiga män i olika åldrar och olika skägg, de språkade, rökte och väntade på sin tur - det såg så himla fränt ut.

De var allesammans försedda med olika sorters skäggprydnad och inne i lokalen (litet, litet) såg det ut som det ska i en riktig barber shop, vi gick förbi den som ligger på Dob u. 11 - de har generösa öppettider, kolla in deras hemsida om du eller någon du känner behöver lite putsning av skägg och/eller frisyr.

Men tillbaka till de judiska kvarteren! 
Avsätt tid för ett besök i synagogan - se till att få gå med en guide, det ger så mycket, det finns guider som erbjuder rundvisning på engelska.
Synagogans vackra fasad.

Japp. Lampor i synagogan.


Finns second hand-butiker också förstås och hela området präglas av lite bohemian chic.
Och så ett restaurangtips - ät gott på Spinoza som ligger på Dob utca 15, bara några minuters promenad från synagogan. Ungerskt kök med lite extra touch av judisk matlagning och läcker inredning och musikunderhållning. Kommer man tidigt som vi gjorde får man bord - annars får man nog boka. Vi snackade lite med ägaren som var en trevlig prick.


4 kommentarer:

Marie sa...

Intressant eftersom de judiska kvarteren i Prag ffa präglades av att det var dyrt och exklusivt och jättemycket turister. Vi valde därför att avstå från besök i synagoga och på kyrkogården. Fick mer känslan av att mman var en inkräktare

Anna sa...

Åh, tänk att en liten vårsemester kan ge så många fina minnen - och bilder! Härligt att ta del av, också för oss som tillbringade påsken hemma :-)/AnnaP

Camillas dagar sa...

Vilken underbar resa!!! Vill också till Budapest.

Librarybeth sa...

Marie: aha! måste jag komma ihåg till jag får chansen att åka till Prag!

Anna: absolut - som det ger mig kraft. Och mersmak!

Camilla: gört! åk dit!! :D