måndag 17 november 2014

Heimat

Hela kvällen igår satt Mannen och jag och tittade på Det andra Heimat, denna fantastiska tyska film.
Vi blev helt hooked på tv-serien Heimat när det gick på tv någon gång på 90-talet.
Någon som kommer ihåg?
Man får följa ett antal personer i en fiktiv liten tysk by, Schabbach. När berättelsen börjar vill jag minnas att första världskriget precis har slut. Sedan tuffar berättelsen på med alla levnadsöden.
Det är fantastiskt berättat och makalöst vackert filmat.
Kom en del två också som börjar när Berlinmuren faller, alltsammans en slags släktkrönika men också en krönika över en by, ett land och en tid.
Det andra Heimat är en långfilm som heter duga på flera sätt; 230 minuter i svartvitt och tempot är lågintensivt skulle jag vilja säga. Inget för den som inte mäktar det lite mer långsamma berättandet.

Den här berättelsen är istället tiden före tv-serien och tar sitt avstamp i mitten av 1800-talet, närmare bestämt 1842.
Och jag har baske mig drömt om Schabbach-borna inatt och så kan jag inte sluta tänka på de jag lärde känna ur serien. Märkligt, det känns nästan som om jag läser när ser filmen, kan inte riktigt förklara.
Vi var tvungna att pausa igår, hoppas "läsa" snart.

Inga kommentarer: