måndag 15 september 2014

På jobbet idag

....hjälpte jag en vänlig och glad äldre herre att få fram ett telefonnummer varpå han säger;
- Förr fanns det telefonkataloger, de var bra att ha.
Jag hinner aldrig berätta att de blev så dyra och att vi därför slutade köpa in dem och att vi mer än gärna hjälper till att leta upp nummer via tjänster på nätet, för han fortsätter glatt;
- Kanske de (han syftar på katalogerna) kommer tillbaka nu när vi har fått nästan 13%!
Han ler med hela ansiktet och riktigt myser.

Jag känner hur hela jag stelnar till, liksom stelnar i en rörelse.
Först tänker jag "säger han det han säger eller missuppfattar jag?"
Sedan inser jag.

Efteråt känner jag mig både kall och omskakad.
Nu tror jag inte att farbrorn hade just telefonkatalogerna som viktigast på dagens agenda, sättet han sa det på gav mig emellertid känslan av det fanns någon slags önskan av att backa tiden, gå tillbaka till ett slags samhälle som inte finns längre.
Jag tror att han passade på och tog tillfället att få tala om sin förtjusning över ett valresultat som han var väldigt nöjd med.
Och jag står där och undrar.... är han medveten om vad han röstat fram?

12 kommentarer:

Fliselin sa...

Ah! En av SD:s viktigaste valfrågor, återinför telefonkatalogerna! Missade det! Det här är riktigt skrämmande, Sveriges tredje största parti men tyvärr är partiledaren ordentligt slipad, förmodligen psykopat. För mig är det ok om de ägnar sig åt telefonkatalogfrågor...

Spader Madame sa...

Så otäckt! Men självklart är de flesta väljarna trevliga och glada. Människor är i allmänhet det. Håller med Fliselin och psykopaten ovan.

Spader Madame sa...

OM psykopaten och inget annat.

Kjersti sa...

Det høres ut som en scene fra en bisarr film. "Telefonkatalogmannen vender tilbake". Uffamei...

pralinen sa...

Låt dem ägna sig åt telefonkataloger... Det känns som en rimlig fråga att slarva bort...

Sara sa...

Förstår känslan du måste ha fått... Hu.

Librarybeth sa...

Fliselin: slipad är han, jag tror att många av hans väljare väljer att höra vad de vill höra, att det är säkert många som man har i sin omgivning som man aldrig tror skulle rösta på SD faktiskt gör det.

Spader M: japp, det var en obehaglig känsla. Svårt att sätta fingret på vad det var. Hade jag någon för mig omedveten bild av hur SD-väljaren ska vara?
(telefonkatalogsintresset hade jag förbisett)

Kjersti: kändes så...!

Pralinen: de nöjer sig nog inte med det....!

Sara: jag kände hur mitt bibliotekariesmil blev en stel mask som övergick i en grimas....

hallinbloggar sa...

Urk, vilken grej. Men jag tror också att det är många äldre, främst män, som röstar på SD för att de vill ha tillbaka hur det var förr. Jag har faktiskt några exempel som jag vet röstat på SD av den orsaken. Tror också att de som röstar på dem inte är desamma som startat partiet. Men det är ju fruktansvärt att man inte tagit hänsyn till konsekvenserna är man väljer att rösta på dem. Missnöjespartier har kommit och gått och vi får sannerligen hoppas att de tar sitt förnuft till fånga till nästa val!

Librarybeth sa...

Hallin: ja, verkligen. Men det finns en överhängande risk att de går framåt ytterligare om inte andra partier tar diskussionen på allvar.

Omentjej sa...

Åh fy vilken obehaglig vändning. :(

Omentjej sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Librarybeth sa...

Omentjej: ja, jag blev alldeles steeeel.