onsdag 23 juli 2014

Pula - en regntung dag

Sverige har kanonväder visar min väderapp.
Kroatien... nja - lite ostadigt kan man väl säga.
Måndagen började med en rejäl åskknall och sedan värsta spöregnet, varpå Mannen och jag kastade oss upp ur bädden för att rädda badhanddukar och badkläder från balkongens torkställ.
Sedan stack jag ut och sprang. Det blev en rätt tung runda (semestertung??) i hög luftfuktighet så jag orkade bara 8 km. Vackert så.
Planen för dagen; att dra in till Pula.
Tyvärr - så tänkte resten av Kroatien plus ena hörnet av Italien. Resultat; förfärliga bilköer, inte en enda parkeringsplats, totalstopp i rondeller, polis som agerade trafikljus och dirigerade. Vi har nog aldrig varit med om något liknande.
Vad vi tyckte om det? Not so fun. Vi höll nästan på att alldeles tappa sugen på att besöka Pula.
Hur löste vi det? Vi åkte ut från stan och parkerade på Bauhaus (!) utanför city. Gick in och shoppade asfula stranddynor och höll en överläggning vid bilen samtidigt som vi snabbfikade vid bagageluckan.
Fancy - eller hur.
De skitfula stranddynorna kommer att behövas om vi hittar en bra strand med klappersten - vi har glömt strandfilten hemma i Sverige och den hade förresten inte funkat på sten.
Nåja, efter diskussion där på Bauhaus-parkeringen beslutade vi oss för att traska de där kilometrarna in till stan (nu hade vi ju en parkering, tjohej och motion är ju nyttigt) så vi kunde se Pula.
Sagt och gjort. Vi gick.
Det blev en promenad på en halvtimme och när vi kom in i stan gick vi rätt på den tjusiga amfiteatern.
Där var det en fetlång kö för att få komma in, ärligt talat sa vi och tittade på varandra. Vi har sett Coloseum i Rom och ja, amfiteatern i Pula är fin men vi hoppar över den kön.
Så där höll vi på kan man säga. Vi orkade liksom inte. Det var så mycket folk precis överallt att jag så här i backspegeln tycker att Rhodos stad (när vi båtluffade 2012) var riktigt luftig.

Så blev vi hungriga och hamnade på ännu en restaurang med pizza. Perfekt om man vill bygga på sin kalasmage (jag går upp i vikt). När vi fick in vår mat öppnade sig himlen och värsta skyfallet valde Pula som mål. Det slutar med att vi något så när torrskodda (vi hade det bra under vårt parasoll tills det började blåsa) fick tränga ihop oss smått kaosartat inne på restaurangen där personalen förtvivlat försökte få till ett bord till storfamiljen (det var fullt precis överallt).

Vi höll humöret uppe och lyckades efter blöt pizza ta oss upp till borgen i Pula och se ut över staden.
Sedan fick det vara bra och vi åkte hem. Då sken solen så jag och Mannen sprang en sväng innan vi alla tog ett välförtjänt kvällsdopp i havet.

Pula? Jodå. Vackert men staden gör sig säkert bättre om man är där lågsäsong.
Jag älskar lågsäsong, inte för inte som vi ofta reser till sommarorter på höstlovet - gotta love tomheten.
Men även om jag bortser från trängseln, jag hade nog högre förväntningar på Pula och dessa kom lite på skam. Lite trött stad och tacka sjutton för det.

Stilig amfiteater har man i alla fall. 
Snålfamiljen njöt av allt utifrån.
Va? En folktom gränd! 
Och en klassisk ryggbild.

7 kommentarer:

Lisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lisa sa...

In the country of Sweden it is very hot, like Puerto Rico a day in August ;-)

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Så kan en semesterdag också se ut. Jag gillar också bättre när det är lite mindre folk, blir stressad av alla människor.

hallinbloggar sa...

Håller med! Gillar inte överfulla turistorter. Älskar de små grekiska öarna utan solstolar och där tamariskerna ger skydd mot solen. Men det ser trots allt ut som ni har det riktigt bra ; )

Fliselin sa...

Oj! Crowded Kroatia! Jag har bara varit där innan högsäsongen börjar. Älskar lågsäsong! Hoppas att ni får lite godbitar av Kroatien ändå!

Marie sa...

Hmm, och vi som besökte Dubrovnik i juli ifjol? Det var ganska så glest faktiskt. Men, det var ju två veckor tidigare och det avgör nog det hela. Split två veckor senare var helt ok, men det är ju en större stad.

Librarybeth sa...

Lisa: aha - då vet jag PRECIS hur varmt ni har det! :D

Iwillnot: ja, jag fixar inte den där sortens trängsel alls... samtidigt som jag fattar att det kan ju inte bara vara jag som traskar runt här med min familj och har semester ;D

Hallin: instämmer - det är helt ok med de där små små stränderna där det finns en liten taverna... Jo, vi har det så bra, så bra!!

Fliselin: kan inte klaga man får hitta på annat än att söka upp turistflockarna!

Marie: Pula är nog väldigt hårt ansatt så här års... har vi förstått nu ;D