tisdag 20 maj 2014

Pocket eller läsplatta på resan?

Roligaste uppmaningen igår var när jag uppmanade mina kids att fundera ut vilka böcker som de vill läsa på sommarresan, lämna in en beställning till mamman som sitter beredd att klicka hem önskningarna.
Vi kör på hederliga pappersböcker, det må låta mossigt och gammeldags men jag är alltjämt
väldigt förtjust i Gutenbergs uppfinning.
Jag äger ännu ingen läsplatta av något slag, har inget emot dessa, absolut inte men just en tummad pocketbok är det något särskilt med. Jag kan inte komma ifrån det.

Jag vet; man kan få med sig så många fler titlar i en liten maskin, träböckerna måste man packa ned en och en - allesammans. Det gör mig emellertid ingenting, på resan och i synnerhet på t ex stranden är pocketboken oslagbar. Den tål lite saltfuktiga händer, visst den blir tilltufsad men inte mer. Den tål sand också (hur många gånger har jag tagit min bok och skakat den för att de grekiska eller franska sandkornen ska ramla ur?) och att plockas upp och ned ur strandkassen. Något blänk som stör läsningen behöver jag inte oroa mig för när det gäller papperssidor och lika stöldbegärlig som en flott läsplatta är den inte heller.
Och så verkligen gillar jag att hålla i pocketboken vars blanka pärmar sakta antar resetilltufsningen lite lagom, att bläddra bland papperssidor och att inte ha en skärm framför ansiktet när jag är ledig.
Ja, jag låter lite gammaldags det hör jag.
Hur tänker du?

12 kommentarer:

Fliselin sa...

Alltid bok, inget annat. Tror inte att läsplattor mår så bra efter en dag på stranden. Jag är så nyfiken på er roadtrip, vart bär det hän? Hur länge? Vilka stopp? Du håller oss på halster!

pralinen sa...

Jag tycker väldigt mycket om min padda - men när det kommer till böcker då gäller pocket eller ljudbok. Och på semestern är det pocket som ju klarar både salt, vatten och sol. Tidningen hämtar jag hem i paddan även på semestern - funkar finemang :-)

Marie sa...

Jag har svängt. Gillar min läsplatta. Enda nackdelen är att den är så liten att man kan glömma den i fickan på flyget. Så jag gillar numer min andra läsplatta. Lite jobbigt med hemlånandet och få filerna på rätt plats, men den tål stranden och vid lätt packning under en längre resa är den nödvändig.

Hemma och på landet gillar jag dock mina pocketböcker

Librarybeth sa...

Fliselin: nej, jag skulle känna mig så ängslig att jag skulle repa plattan... ;D haha, jag ska försöka att inte dra ut på det längre och istället berätta ;D (tycker du är så kul!!)

pralinen: jag skulle gäääärna ha en liten padda, skulle gilla det. Det ena behöver ju inte utesluta det andra! Tidning kan jag tänka mig är toppen att läsa så!

Marie: aha - det finns plattor som tål lite ruffigare tag ;D perfa! saknar inte prasslet av papper?!

Sara sa...

Alltid pocket på semestern - det är ju liksom en del av sommaren - en saltig pocket :)

yllet sa...

pocket!! gudars. att öppna en oläst pocket under äppelträdet på åland. med en kopp kaffe och semesterdagarna som ett pärlband framför sig? vilken dröm!

hallinbloggar sa...

Älskar pocketböckermen tycker det är finemang att kunna ladda ner nya titlar från biblioteket. Gäller det sol och badresa är det pocket men till min resa nu t ex så är paddan laddad!

Librarybeth sa...

Sara: jäpp! Saltig och småsandig!!!

Yllet: åh, det där lät väääldigt trevligt!!

Hallin: verkar som att padda är ngt för cityresorna!!

Fliselin sa...

Tänk att någon tycker att jag är kul, det var intressant!

Anonym sa...

Jag tänker precis som du! Köper heller inte argumentet om utrymme. Pocketböcker kan man lämna kvar efter sig, man kan alltid köpa nya och så fruktansvärt mycket hinner/orkar man ändå inte läsa på en resa (om man inte ligger barnfri under en palm någonstans men det lär ju inte hända på ungefär tvåtusenåtta år...).

Librarybeth sa...

Fliselin: ;D

Tant Augusta: exakt så! och att "byta pocket" är så trevligt, både med familjemedlemmar på resan och om man hittar nya titlar på hotell och vandrarhem! Den är fenomenal, Gutenbergs variant!

Camillas dagar sa...

Klart man måste ha pocket på stranden! Pocket får aldrig, aldrig bli omodernt och utgå. Basta!!!