måndag 3 februari 2014

Iakttagelser från sjukhörnet del 2

Det är märkligt vad sådana här dagar som utanför-lunken-dagar gör med en.
Utanför den ordinarie vardagslunken.
Jag känner mig alltid helt apart när jag är så här mellan sjuk och frisk. Likt ett förskolebarn som måste ha en dag hemma för man orkar inte tempot på dagis eller i mitt fall jobbet, försöker jag underhålla mig själv på en lagom ansträngande nivå.
Nu har jag inte hostat på flera timmar, är bara lätt yr och har svag huvudvärk. Jag kanske kan jobba imorgon? Alltså hinner jag också med att riktigt känna efter hur glåmig jag känner mig, så degig och seg istället för att som för något dygn sedan, bara vara sjuk.
Men det räckte med att läsa veckobrevsmejl från skolan för att jag skulle bli matt. När det sedan är ett sådant där mejl om luskammardagar så tror jag ögonblickligen att lössen kryper ut ur mejlet och sätter sig i mitt skitiga sjuk-hår.
Ni hör.
Jag är illa ute.
Men jag läser som aldrig förr, sida upp och sida ned och hon är bra, Chimanda Ngozi Adichie.
Himla bra.

2 kommentarer:

Omentjej sa...

Krya på dig! Jag blev sjukskriven veckan ut för mitt eländesvirus. Stackars oss. (Jag provade att jobba i fredags, det skulle jag inte ha gjort...)

Librarybeth sa...

Omentjej: ja, det var stackers er!!! Hu.