torsdag 28 november 2013

Jag läste Amerikauret av Vibeke Olsson

Vibeke Olsson är en av mina svenska favoritförfattare, jag minns än hur jag läste och försjönk i funderingar när jag som mycket ung läste hennes första romaner om Ulrike och kriget, Ulrike och freden. Sedan dess har jag hunnit läsa alla hennes böcker och jag är särskilt förtjust i hennes berättelser som tilldrar sig i romarriket. Här i Amerikauret är det istället Sverige och artonhundratalet ska gå över till nytt sekel. Bricken som är i trettioårsåldern lever sitt liv som maka och mor i Svartvik, strax utanför Sundsvall. Svartvik är hela hennes värld, här har hon vuxit upp, här finns alla hennes nära och kära. Svartvik som är sågverket står för försörjning och arbete som i sin tur ger trygghet. 
Det är en tid av politisk rörelse, arbetarklassen försöker organisera sig, jobba för att hålla ihop mot överheten, brännvinet.
Jag tycker så mycket om Vibeke Olssons sätt att skriva! Hon har ett fantastiskt språk och flyt.  Ingen kan väl som hon fånga mig när hon låter sina huvudpersoner filosofera över livet, val som görs och varför det blir som det blir.....
Den här titeln är den fjärde i en serie om Bricken där man får följa med Bricken från barndomsåren till vuxenlivet. Man kan läsa böckerna var för sig men jag rekommenderar verkligen att börja från början. Ett stycke svensk historia genom ögonen på en sågverksunge.

6 kommentarer:

pralinen sa...

Tack för påminnelsen - Ulrike-böckerna var mina favoriter men blivit helt bortglömda. Och nu inser jag att jag har massor att ta igen Tack - vilken julklapp :-D

yllet sa...

Åh! Tack för tips!! Nu blev jag jättenyfiken på hennes Romarböcker! Ska genast googla fram första och lägga på önskelistan!

Fliselin sa...

Jag har glömt Vibeke som jag också läste som ung. Kanske ska återuppta bekantskapen!

Anonym sa...

Vibeke är också min favorit, jag har läst alla hennes böcker och tycker om varenda en!
Annika

hallinbloggar sa...

Tack för tips! Blev sugen på Ulrike-böckerna. Är det biblioteket som gäller om man ska få tag på dessa : )

Librarybeth sa...

Pralinen: ja, det är riktigt bra böcker!!! Kul att du gillar samma!

Yllet: ja - de är superbra!! Hennes bästa skulle jag säga. Du har många böcker att se fram emot, finns som pocket!

Fliselin: tycker jag, hon är en säker författare!!

Annika: ja, det händer att jag läser om dem, ngr ur Romarserien är riktigt, riktigt bra.

Hallin: japp, bibblan nästa. :D De finns inte att köpa längre tror jag!