torsdag 3 oktober 2013

Måndagen - i Berlin

Efter ett maraton kan man bli lite stel.
I benen.
Denna gång kom jag dock rätt så lindrigt undan, värre var det för Mannen.
Löparväninnan tyckte också att trappor var himla dumt påfund men det hindrade oss inte från att vara turister på måndagen.
Jag tipsar om museet The story of Berlin nära Ku'damm. Suveränt om du vill lära dig mer om staden Berlins historia. Här börjar man från början och är man mer intresserad av nutidshistoria kan man pinna förbi århundraden i början. Riktigt bra om en stad och dess plats i historien.
Och i anslutning till museet (som ligger i en rätt märklig shoppinggalleria) finns en atombunker som man får besöka tillsammans med en guide. Not so funny plejs -  men ack så tankeväckande.
Kolla museets hemsida för att få veta när visningar görs på engelska om du inte kan tyska som ett rinnande vatten.
Besöket i atombunkern varar ca 30-40 minuter och man går runt i dunklet och begrundar att detta ska fungera som ett skyddsrum vid eventuellt atomkatastrof... (byggt i slutet av 70-talet) och att här i just denna bunker kan man klämma in över 3000 människor. Hu. Det riktigt kröp i kroppen i mig och det var väldigt skönt att komma upp i höstsolen efteråt.

Och i höstsolen gick vi en sväng, ivrigt letandes efter det perfekta caféet, vi hann med en kort sväng inne på KaDeWe. Flott som attan och matavdelningen var i vanlig ordning roligast att besöka.
(Herrarna yrade om fritidsavdelningen men vi styrde ut innan det gick alldeles galet).
Vet inte om det var det perfekta caféet vi hittade.. men apfelstrudeln var hur som helst helt i sin ordning.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig! Story of Berlin är ett riktigt bra museum och jag tyckte också besöket i skyddsrummet var olustigt men ändå inressant att se nutidshistoria så konkret.Apfelstrudel är en favorit hos mig!Extra gott i Berlin förstås...
Agnes

Librarybeth sa...

Agnes: bra och tankeväckande men ih, vad obehagligt! tur man fick en apfelstrudel efteråt...

hallinbloggar sa...

Ah, kanske ett tips för resebloggen. Kan jag låna och länka och hitta mer info på deras hemsida?

Librarybeth sa...

Hallin: Tycker jag och låna; självklart!!!