måndag 5 augusti 2013

Tankar om min löpning - lite om mängd och cykler

Träningsdos
veckan som gått har varit maxad - hur ofta är den det? Inte så ofta är jag rädd, kolla här;
lördag 21 km
söndag intervaller 10x500m + 2km uppv o nedjogg
måndag 1 mil
tisdag vila
onsdag 25 km
torsdag simma 1km
fredag simma 1 km
lördag 30 km
söndag simma 1 km
VA? gör inte människan annat.
Nä, just det. Den här tiden på året; det är ljust länge, varmt (ja, värme tycks inte stoppa dig flikar mitt alter ego syrligt in här), man är ledig och kan förlägga träningen när man så önskar. Kan sammanfattas i ett ord.
Ljuvligt.
Så där ser ju inte en vecka i november ut precis.
Hur ser en vanlig träningsvecka ut i så fall? För mig styrs det av om jag har ett lopp inom en snar framtid och var jag är i min träningscykel (visst lät det tjusigt? obs inte en cykel man cyklar på).
Men okej en optimal vecka;
en runda på en mil en dag, något pass med intervaller (tempo eller fart) och så en längre pass vilket oftast blir i helgen... och om man hinner kanske en till mil eller ett kortare snabbare pass.
Notera nu att det är vardagsdrömläget.
Hur långt är ett långt pass? Kan vara allt mellan 17-21 km. Riktigt långa pass kör jag bara inför marathonlopp.
Jag springer aldrig 40 km - det "sparar" jag till själva loppet.

Cykler
Jag tänker mig att träningen går i cykler.
Det gör att jag kan med mitt förnuft förstå, även om jag tjurar, att de tider/resultat jag har på vårvintern inte kan vara de samma som jag har sensommar/höst.
Varm, ljus årstid - lätt att komma ut, man kommer upp i mer träning, jobbar upp en träningsdos och det finns många lopp som man kan springa om man lockas av det, det flyter på. Barmark och man kan växla mellan olika typer av pass.
Mörk, kall årstid - då får det bli underhållsträning, kanske inte alltid så mycket fart eller tempo. Motivationen kanske går ned av olika orsaker, man blir förkyld, det är mörkt, snö och skitväder, trögare att komma ut. Då får man helt enkelt vara nöjd med sig själv om man bara kommer ut och springer.
Många parametrar att förhålla sig till alltså.

Jaha, det där låter ju bra, därmed inte sagt att jag alltid gillar läget. Jag vet att jag blir väldigt tjurig och bångstyrig när jag inte mentalt i fas med sas "rätt" träningsfas. När jag vill se resultat av mina intervaller i mars liksom.
Vad jag vill, är att få vara i mitt träningsflow som jag har, just så här års.
Jag tycker väldigt mycket om det.


3 kommentarer:

Peace in mind sa...

Intressant att läsa. Och väldigt inspirerande! Det här att alla har "sin egen melodi" att följa tror jag mycket på...

Camillas dagar sa...

Du är galen som du springer! Galen! Jag förstår precis ingenting...

Librarybeth sa...

PIM: ja, att köra sitt eget rejs är bäst!

Camilla: :D löptokig mao!!!