lördag 23 mars 2013

Springa med älgar

Jädrar i min lilla låda! Naturupplevelse på hög nivå idag under dagens långa runda, I tell you!
Jag kommer där i godan ro, avverkat ca 12 km och är nöjd med att en del av rundans lite trööökiga del är avklarad och så rätt vad det är, från ingenstans kastar sig ett djur graciöst ut ur skogen och... shit det är ju en älg!
FASEN den är ju skitstor och jättenära Libby, ShitShitShit vad fränt ojojoj det var attan vad stor den är, är den farlig? Gud jag måste varna bilisterna VA? det kommer en till!! Djisus, vad nära de är båda två...
Ungefär så hann jag tänka och så snurrade jag runt och började veva som en tok för att varna bilisterna eftersom jag sprang på cykelvägen utmed en bilväg. Himla tur för det kom några bilar med fart. Jag hann uppfatta första bilisten som gjorde någon slags tummen upp-gest som tack för min vevande varning. Himmel jag fick värsta rysningarna av adrenalinkicken att se dessa stora djur som rörde sig så snabbt (men åååh, avis ;)) men ändå med grace och det hela var över på mycket kort tid.
ÄlgRuset räckte sedan som motor i flera kilometer, tänk vad fränt det är! Jag såg två älgar - jättenära. De var säkert inte mer än tio meter bort. Ujujuj, jag kommer troligtvis älta det här resten av dagen.

6 kommentarer:

Camillas dagar sa...

Jösses! Jag hade blivit livrädd! Det enda jag mött i skidspåret är rådjur, men en älg liksom! Hjälp...
Bra att du varnade bilisterna!

Kjersti sa...

Oi! Jeg tenker stadig på hvordan jeg ville reagert hvis jeg møtte en elg (eller to...). Går i skogen flere ganger i uka, og det er tydelig at det er mye elg der. Men jeg ser jo aldri noen. I fjor sommer så jeg så vidt baken til en elg som hadde sett meg først og derfor sprang den av gårde i full fart.
Men opplevelsen din i dag var voldsom! Skjønner godt at du fikk et solid rush av det.

Sara sa...

Men shit, älgar är ju rätt stora...

Fliselin sa...

Oj, oj, äventyr på löparrundan. Springa med älgar eller dansa med vargar, sak samma!

hallinbloggar sa...

Men djisus, att du inte blev rädd! Och vilket ingripande! Vi har älgar i Slottskogen och de är väääldigt stora!

Librarybeth sa...

Camilla: jag kan säga som så att jag fick ståpäls direkt! De var JÄTTEstora!!

Kjersti: bra när de (älgarna) springer åt andra hållet när man kommer :D

hedgehogsara: ja, det kan jag försäkra nu när jag kollat in dem på nära håll!!! :D

Fliselin: jajamän, förra våren sprang jag med rävar!!

Hallin: lite djurkontakt piggar upp ;D