torsdag 21 februari 2013

Crêperi i Paris - jag försöker bota rese-deppet, det får motsatt effekt

Crêpes till frukost, lunch och middag vore fint.

Tips om goda crêpes i Paris, frågade Marie (hej!) som ska dit efter påsk (iiih, vad kul). Jag har inte hunnit testa så många ställen där men några. Kanske kan man inte gå bet på crêpes i Paris men jag tipsar om ett älsklingsställe! Det heter café Esmeralda och ligger precis intill Notre Dame, dit har vi gått flera gånger och jag tycker stället har en fin atmosfär och så förstås goda crêpes!


Om du står framför Notre Dame med näsan mot katedralen så ligger caféet på vänster hand. Du måste gå utmed gatan och gå förbi kyrkan, adressen är 15 Rue Lamartine. 
Så - nu har ni fått ett smultronställe - kom ihåg var ni läste det först, haha.

Ett bra crêperi där man kunde få en crêpe to go i blankt papper i handen hittade vi uppe i Montemarte, men jag minns inte adressen... har för mig att det låg intill Sacre Coeur, man går kvarteret runt. Stå med näsan också denna gång framför kyrkan, gå till vänster (hmmm, anar ett mönster här...), runt ett litet kvarter intill.
Bon voyage!

2 kommentarer:

Marie sa...

Åh tack ska du ha!

Det får i lov att testa. Vi har en favoritrestaurang uppe i Montmartre där vi kommer fira min pappas 70-årsdag, Le Basilic.

Kan man inte resa själv så får man drömma åt andra. Det är inte helt fel det heller.

Vi ägnade för övrigt delar av gårdagkvällen åt att drömma om vår båtluff i Kroatien i sommar....

Librarybeth sa...

Marie: ;D och jag tackar för tips om bra restaurang!! :D Paris tänker jag återvända till, liksom till Esmeralda!! Kroatien hade vi på G förra sommaren men det fick bli Grekland iaf ;D